قطعنامه همايش معاونين آموزشي دانشگاه ها ، مهر ماه 91
قطعنامه همايش معاونين آموزشي دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني، 12 مهر 91 13
با استعانت از ذات باريتعالي، همايش معاونين آموزشي دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي كشور در روز چهارشنبه 12 مهر 1391 در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برگزار گرديد. ابتدا معاونين محترم آموزشي دانشگاه ها و دانشكده ها ضمن معرفي خود به بيان اولويت هاي اصلي پرداختند. سپس معاون آموزشي وزارت متبوع بر مواردي نظير: لزوم مسئوليت پذيري، دفاع از ارزش هاي اسلامي و دفاع مقدس، داشتن روحيه تحول و عدم توجه به حفظ وضع موجود، اقتصاد مقاومتي، داشتن روحيه جهاد علمي، توسعه تحصيلات تكميلي، اعتباربخشي بيمارستانهاي آموزشي، ارتقاي علمي هيات علمي، ارتقاي آزمون ها، جذب بودجه هاي آموزشي و توجه كامل به اسناد بالا دستي نظير نقشه جامع علمي، برنامه پنجم توسعه، سياست هاي كلان سلامت و آموزش پزشكي تاكيد نمودند، سپس موضوعات پيش بيني شده در برنامه همايش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و مقررگرديد:
1. درس آشنايي با ارزشهاي دفاع مقدس به عنوان يك سياست راهبردي براي آشنايي نسل جوان دانشگاهي با اين معارف بزرگ بشري ارائه شود. در اين راستا كميسيون معين شوراي عالي برنامه ريزي راه هاي قانوني گنجاندن آن را در برنامه آموزشي دانشگاه ها بررسي نمايد و دانشگاه ها تجارب خود را در زمينه ارائه اين درس بصورت تفصيلي حداكثر تا پايان مهر به مركز امور فرهنگ، آداب و ميراث پزشكي ارسال نمايند.
2. گروه معارف اسلامي اعضاي هيات علمي مورد نياز خود را از طريق فراخوان جذب نمايند. براي اعطاي بورس نيز هيچ تفاوتي بين گروه معارف اسلامي و ساير گروه ها نيست و اگر فردي در يك دوره دانشگاهي مصوب در يكي از دانشگاه هاي وزارت بهداشت يا وزارت علوم پذيرفته شود، مورد حمايت قرار گيرد.
3. يكي از جدي ترين برنامه هاي دانشگاه ها براي ارتقاي كيفيت آموزش بايد ارتقاي علمي اساتيد باشد. به تعداد اعضاي هيات علمي منجمله با مرتبه استاد تمام بايد پرونده ارتقاي علمي وجود داشته باشد و مراكز مطالعات يا مراكز امور هيات علمي در اين بحث درگير شوند و اين موضوع را پيگيري نمايند.
4. براي ارتقاي مربيان ظرفيت هاي زيادي وجود دارد و دانشگاهها بايد از افرادي كه در آزمون هاي Ph.D شركت و حد نصاب را كسب نموده باشند، حمايت لازم را بعمل آورند.
5. به منظور ارتقاي آزمون ها، دبيرخانه هاي مسئول برگزاري آزمونها به گونه اي برنامه ريزي نمايند تاسئوالات اشكال علمي نداشته و از ضرايب دشواري و تميز مناسب برخوردار باشد.
6. دانشگاه ها بايد به منظور جلوگيري از افت تحصيلي، براي دانشجويان آسيب پذير كه نمره قبولي كمتر از 14 آورده اند، برنامه جداگانه اي تنظيم و مشكلات آنها را رفع نمايند و همچنين براي آنهايي كه كمتر از 10 آورده اند كلاس تقويتي برگزار و استاد مشاور تعيين نموده تا خودشان را به سطح قابل قبولي برسانند.
7. با توجه به اينكه سند راهبردي طب سنتي در وزارت بهداشت در حال طراحي است و در 8 دانشگاه علوم پزشكي دوره داروسازي و پزشكي طب سنتي راه اندازي شده، يك مرجعي در دانشگاه ها تشكيل و بصورت كاملا علمي موضوع را بررسي تا اين جريان در دانشگاهها ادامه پيدا كند.
8. با توجه به اينكه دانشگاه ها ازامكانات بالايي براي پذيرش دانشجو بخصوص در كارشناسي ارشد برخوردار هستند، مي توانند با اخذ شهريه از ظرفيت هاي مازاد (كه قانوني است) استفاده كنند.
9. دانشگاه ها از ظرفيت هاي مازاد براي پذيرش بومي دانشجويان در رشته هايي مانند فوريت هاي پزشكي، بهداشت كه مسئوليت سلامت منطقه را بعهده دارند، استفاده كنند.
10. كارهاي ناتمام را به اتمام رسانده و مسئوليت ها و ادامه برنامه ها بطور شفاف به مدير بعدي تحويل داده شود.
بسم الله الرحمن الرحیم